Marzysz, żeby poukładać swoje działania i w końcu zacząć osiągać cele? To wcale nie musi być trudne. Kluczem jest przygotowanie odpowiedniego planu (tak, wiem, że to brzmi banalnie), ale to prawda. Siła tkwi w prostocie. W moim przypadku najlepiej sprawdza się właśnie planowanie kwartalne.
01. Planowanie kwartalne, czyli system planowania 12 tygodniowego
Na koncepcję planowania kwartalnego wpadłam w zeszłym roku. Szukałam wtedy książek biznesowych, które warto przeczytać. W poleceniach często przewijała się książka „12 tygodniowy rok” B. Morana i M. Lenningtona. Kupiłam. Powiem szczerze, że zaczęłam czytać z rezerwą. Bo niby jak mogę osiągnąć więcej w 12 tygodni, niż inni rok? Po kilku rozdziałach przepadłam. Na potwierdzenie napiszę, że była to jedyna pozycja biznesowa, jaką czytałam, grzejąc się w słońcu na nadmorskiej plaży i strzepując z niej co chwila ziarenka piasku. A musisz wiedzieć, że nie mam w zwyczaju zgłębiać tajników biznesu podczas urlopu.
Przez 12 tygodni zrobiłam od A do Z, swoją pierwszą stronę internetową, założyłam i regularnie prowadziłam kanał na Instagramie, a do tego zdobyłam nowych klientów!
02. Najważniejsze założenia:
- Żeby Twoja motywacja była wystarczająco silna, cele powinny być powiązane z Twoją wizją przyszłości.
- Rok to zbyt długi okres, żeby się zmotywować do wytężonej pracy.
- Kwartał to tylko kwestia umowna — wcale nie musisz planować od stycznia do marca itd. Liczy się 12 tygodni, nieważne od kiedy zaczniesz. Jeśli Ci tak wygodniej, to zamień 12 tygodni na 11 lub 14 tygodni — dostosuj do siebie.
- Na bieżąco monitorujesz wyniki. Ważne jest opracowanie wskaźników, które Ci w tym pomogą.
- Pomiędzy kwartałami robisz sobie miejsce na trzy rzeczy: nagroda za wykonaną pracę, odpoczynek i zaplanowanie kolejnego kwartału.
- Możesz planować stricte analogowo i rozpisać sobie wszystko na kartce/ w planerze/ w notesie lub zaplanować kwartał w narzędziu cyfrowym.
03. Jak podejść do planowania kwartalnego?
Tak jak pisałam powyżej — zapamiętaj jedną ważną rzecz — od teraz Twój rok to 12 tygodni. Tak tygodni, nie miesięcy. Podejdź do niego z entuzjazmem, jaki towarzyszy Ci 1 stycznia ;). Zacznij od stworzenia wizji przyszłości, która będzie Twoim motywatorem. Działania, które będziesz podejmować, powinny Cię przybliżać do tej wizji. Teraz pora na stworzenie planu na kolejne 3 miesiące. Zaczynasz od ustalenia sobie celów kwartalnych (czyli tego co chcesz osiągnąć w przeciągu 12 tygodni). Sugeruje, żeby nie było ich więcej niż 3. Jeśli planujesz w ten sposób po raz pierwszy, spokojnie możesz wystartować z jednym celem.
Kolejny etap to wyznaczenie sobie celów miesięcznych – to takie kamienie milowe, które będą Cię przybliżać do realizacji danego celu. Następnie dzielisz cele miesięczne na poszczególne tygodnie. Masz gotowy plan, gratulacje! Teraz pozostaje Ci opracować system, według którego będziesz mierzyć postępy. Jeśli np. Twoim celem jest zrzucenie 10 kg, możesz założyć, że 3 razy w tygodniu wykonasz trening cardio i zrucisz 0,8 kg. Wyznacz jeden dzień, w którym będziesz monitorować i zapisywać wyniki.
Zaplanuj jeszcze jedną ważną rzecz. Nagrodę za wykonanie celu (kolejny motywator).
04. Przykład celu zaplanowanego kwartalnie
Przećwiczmy na żywym organizmie. Poniżej znajdziesz cel, którego wykonanie rozpisze w ujęciu kwartalnym.
CEL KWARTALNY: Stwórz swoją stronę www na WordPressie
CELE MIESIĘCZNE:
- Zadbaj o kwestie prawne i zaplecze
- Przygotuj projekt graficzny wraz ze strukturą adresów URL
- Wdróż projekt + przeprowadź testy
CELE TYGODNIOWE (dla celu miesięcznego nr 1)
- Prześledź oferty dostawców serwera i wybierz odpowiednią.
- Znajdź prawnika, który oferuje zestaw niezbędnych dokumentów na stronę.
Wykup je. - Wykup serwer. Wykup domenę. Zadbaj o certyfikat SSL.
- Stwórz bazę danych. Zainstaluj WordPress i odpowiedni motyw. Skonfiguruj podstawowe ustawienia.
CELE TYGODNIOWE (dla celu miesięcznego nr 2)
- Ustal strukturę adresów URL wraz z odnośnikami.
- Przygotuj projekt graficzny strony głównej (zadbaj o kolory, fonty, elementy graficzne).
- Przygotuj projekt graficzny dla podstron O MNIE, OFERTA, CENNIK.
- Przygotuj projekt graficzny dla podstron KONTAKT, BLOG.
CELE TYGODNIOWE (dla celu miesięcznego nr 3)
- Zbuduj stronę główną.
- Zbuduj podstrony O MNIE, OFERTA, CENNIK.
- Zbuduj podstrony KONTAKT, BLOG.
- Przeprowadź testy.