Deadline coraz bliżej, a Ty z pracą jesteś w lesie? Nie jesteś jedyna. Wiele osób zmaga się z tym problemem. Co znamienne, jego przyczyną nie jest jedynie prokrastynacja i odkładanie na później. Przyczyn, przez które nie dotrzymujesz terminów, jest znacznie więcej. W tym artykule poznasz 7 czynników, które wg mnie powtarzają się najczęściej.

01. Nie dotrzymujesz terminów, bo… nie masz doprecyzowanego planu

Mamy różne osobowości i cenimy sobie w życiu różne rzeczy. Jedne z nas są na maxa zorganizowane, inne są kreatywnymi duszami i w dużej mierze działają spontanicznie. Nie ważne jednak, do której grupy należysz, dobry plan powinien być podstawą. Udowodniono, że planowanie zwiększa prawdopodobieństwo osiągania celów, pomaga skoordynować posunięcia całego zespołu oraz zapewnia przewagę nad rywalami.

Nie wiesz, jak planować? Przeczytaj TEN WPIS

Często słyszę, że ludzie nie planują, bo to zabija spontaniczność. Nie zgadzam się z tym. Możesz przygotować plan, w którym zostawisz sobie przestrzeń na spontaniczne działania, ale będą w nim też zawarte stałe elementy. Dzięki temu projekty pójdą do przodu i zmniejszy się prawdopodobieństwo, że nie dotrzymasz terminu.

02. Działasz chaotycznie

W teorii dokładnie wiesz, co masz zrobić. Nie masz jednak żadnej strategii. Najpierw bierzesz się za odpisywanie na maile, później coś tam opublikujesz w SM, na końcu podłubiesz przy rozgrzebanym projekcie. I tak leci dzień za dniem. Niby działasz, ale postępów brak. Projekty nie posuwają się do przodu. Znasz to? Czas na zmiany. Ustal strategię działania i rozpisz plan, którego będziesz się trzymać. Zobaczysz, staniesz się pogromczynią deadlinów.

Ustal strategię działania i rozpisz plan, którego będziesz się trzymać.

03. Łatwo się rozpraszasz

Nic tak nie zjada czasu, jak brak skupienia… A obecne realia zdecydowanie temu skupieniu nie sprzyjają. Starasz się skoncentrować na pracy, a po chwili scrollujesz SM? Szukasz w Internecie informacji na jakiś temat i nagle czytasz wciągający artykuł, który nie bardzo związany z poszukiwanymi informacjami? Nie ma jednej uniwersalnej rady jak sobie poradzić z tym problemem. Na pewno warto zacząć od unikania rozpraszaczy — połóż telefon poza zasięgiem wzroku i wyłącz wszystkie powiadomienia — i te na komputerze i te na telefonie.

04. Nie dotrzymujesz terminów, bo… Twoja dzienna lista zadań jest przeładowana

Super, że masz codzienną listę zadań do zrobienia. To naprawdę dobry nawyk. Tyle tylko, że jeśli na Twojej liście jest kilkanaście konkretnych zadań, to fizycznie nie jesteś w stanie ich wykonać. I tak, to jest normalne! Sama nie raz zmagam się z poczuciem winy, że zrobiłam za mało, że jeszcze tyle rzeczy do odhaczenia… Zluzuj gacie! 😉 Nie musisz zrobić wszystkiego. Małymi krokami do celu.

05. Wchodzi zmienna życie

Zwykle w najmniej oczekiwanym momencie chorujesz/ chorują Twoje dzieci/ psuje Ci się samochód itd.… Plany rozjeżdżają się same. Ciężko w takich sytuacjach posuwać projekty do przodu, szczególnie jeśli nie masz planu awaryjnego. Spróbuj opracować taki plan minimum, dzięki któremu, mimo przeciwności losu, będziesz dowozić terminy.

06. Nie dotrzymujesz terminów, bo… masz za dużo na głowie

Założę się, że oprócz prowadzenia firmy, masz jeszcze masę innych obowiązków. Dom, dzieci, rodzina, znajomi… Twój biznes nie funkcjonuje w próżni. I powinnaś być tego świadoma. Jeśli w jednym tygodniu nakładają się na siebie zadania z różnych dziedzin życia, to nie ma siły — nie ogarniesz. I nic w tym dziwnego, bo żadna z nas nie jest robotem. Odpuść te zadania, które nie są priorytetami. I nie miej wyrzutów sumienia 😉

07. Nie masz pomocy

Jeśli w poprzednich akapitach czytałaś jakby o sobie, a do tego jesteś Zosią- Samosią, to prawdopodobnie nigdy nie przerobisz pracy, którą sobie zaplanowałaś i nadal nie będziesz dotrzymywać terminów. Planujemy zbyt realistycznie i nie uwzględniamy swoich mocy przerobowych, tak już jest. Ale jeśli masz kogoś, kto Cię wspomoże w działaniach, to większe prawdopodobieństwo, że deadline`y będą jednak dowiezione. Pamiętaj, że nie musisz pracować dużo, lepiej pracować mądrze. A delegowanie obowiązków to właśnie mądra praca.

PODSUMOWANIE

Czynników, przez które nie dotrzymujemy terminów, jest znacznie więcej. Nie jesteś w stanie przewidzieć ich wszystkich, ale w dużej mierze, możesz się na nie przygotować i działać z pełną ich świadomością. Jak już pisałam wcześniej — chodzi o to, żeby pracować mądrze. Rozpatrz wszystkie ryzyka, na które potencjalnie jesteś narażona, a już samo to sprawi, że przestaniesz się zastanawiać, dlaczego nie dotrzymujesz terminów.

Podobne wpisy