Prowadzisz zapiski na papierze? A może gromadzisz swoje przemyślenia w formie cyfrowej? Ile razy wracając do starych notatek zdałaś sobie sprawę, że większość z Twoich celów biznesowych nie została osiągnięta? Ba! W przypadku znakomitej większości, nawet nie rozpoczęłaś działać. Czas przestać odkładać swoje marzenia i zacząć w końcu osiągać cele biznesowe. Jak to zrobić skutecznie? Czytaj dalej.
Osiąganie celów biznesowych zacznij od doprecyzowania, jak wygląda wizja Twojej przyszłości
Wbrew pozorom, by osiągać swoje cele biznesowe należy zrobić najpierw krok w tył i zastanowić się, jak chcesz, żeby wyglądała Twoja przyszłość. Pytania które ci w tym pomogą:
- Jak ma wyglądać Twoje życie za rok/ dwa/ pięć lat?
- Do którego miejsca chcesz dojść?
- Co konkretnie chcesz osiągnąć?
- Jak chcesz żeby wyglądał Twój dzień?
- Z kim chcesz współpracować?
- Jak Twoich osiągnięcie celów biznesowych Ci w tym pomoże?
Kiedy wyklaruje Ci się jasna wizja tego, co chcesz osiągnąć, będzie Ci dużo prościej teraz zadecydować, jakie cele do tego miejsca Cię przybliżą. Co za tym idzie, będzie Ci dużo prościej wybrać priorytety. Moja wizja, skupia się na tym, żeby za 5 lat pracować nieco mniej, mieć stabilne zarobki na określonym poziomie, a przy tym nie poświęcać więcej czasu na pracę. Stąd wiem, że już w tym momencie powinnam się skupić na tym, żeby tworzyć więcej produktów cyfrowych i programów grupowych oraz gromadzić wokół siebie społeczność, która będzie nimi zainteresowana.
KROK 1: Zastanów się nad swoją nad wizją swojego życia za kilka lat. Jeżeli nie jesteś w stanie wybiec myślami aż tak daleko do przodu, niech to będzie wizja życia na przykład za rok. Osiągnięcie, jakich celów biznesowych doprowadzić ją do tego miejsca?
Określ cel SKUTECZNIE
Nie wystarczy powiedzieć: Stworzę produkty cyfrowe i programy grupowe żeby zarabiać więcej i uwolnić trochę swojego czasu. Twój cel musi być określony skutecznie. Jak to zrobić? Zastosuj metodologię SMART.
Twój cel powinien być:
- S [SPECYFIC] Cel musi być konkretny, nie może pozostawiać wątpliwości co do jego realizacji.
- M [MEASURABLE] Cel powinien być mierzalny, powinniśmy być w stanie zweryfikować jego realizację.
- A [ATTRACTIVE] Cel powinien być atrakcyjny, ekscytujący dla nas, jego realizacja powinna być dla nas nagrodą.
- R [REALISTIC] Cel powinien być cel powinien być realistyczny, leżący w zasięgu naszych możliwości.
- T [TIME-BOUD] Cel powinien mieć określone ramy czasowe jego realizacji.
KROK 2: Określ cel według metodologii SMART i koniecznie zapisz go.
Stwórz plan i harmonogram działań, by osiągać cele biznesowe
Wiesz już, jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć. Teraz przychodzi czas na to, by określić plan swoich działań. Najlepiej od razu stworzyć harmonogram 👉👉 szczegółową drogę do celu, określającą zadania do wykonania na konkretny dzień, tydzień czy miesiąc. Osobiście jestem zwolenniczką planowania 12-tygodniowego, czyli działania w systemie kwartalnym. Chcąc osiągnąć swoje cele biznesowe, duży cel rozbijam na trzy mniejsze (na każdy miesiąc po jednym), a następnie cele miesięczne rozbijam na mniejsze zadania na konkretne tygodnie.
Tutaj poczytasz więcej o planowaniu kwartalnym
Pamiętaj o tym, że każde zadanie powinno mieć przypisaną konkretną datę. Idealnie byłoby też, gdyby w każdym tygodniu określone były trzy priorytetowe zadania, nad którymi będziesz pracować w pierwszej kolejności.
KROK 3: Rozbij swój duży cel na mniejsze kawałki (zadania). Ułóż je w odpowiedniej kolejności o do każdego zadania przypisz datę. Pamiętaj o buforach czasowych.
Mierniki sukcesu w osiąganiu celów biznesowych
Mierniki sukcesu to nic innego, jak wskaźniki, które będą Cię informować, czy w swojej drodze do celu nie zboczyłaś z trasy. Określają, w jakim stopniu Twój cel jest zrealizowany.
Dużo łatwiej skupić nam się na zadaniach, które są “mierzalne”. Widzisz wtedy bezpośredni związek pomiędzy wykonanym zadaniem, a rezultatem.
Jeśli na przykład chcesz osiągnąć cel biznesowy, jakim jest zwiększenie swoich przychodów o 30% w ciągu kolejnego miesiąca, możesz założyć, że potrzebujesz 3 nowych klientów na stałe. Jak zdobyć tych klientów? Możesz założyć, że każdego tygodnia powinnaś wysłać 4 oferty lub określoną ilość razy zapraszam na bezpłatne konsultacje. To będą Twoje mierniki sukcesu. Jeśli każdego tygodnia wykonasz te konkretne zadania, z dużym prawdopodobieństwem osiągniesz cel.
KROK 4: Określ mierniki sukcesu dla Twojego celu.
Ostatnia wskazówka 👉 nie wszystko na raz
Tak, wiem… chciałoby się zrobić wiele rzeczy jednocześnie. Niestety nasz czas jest mocno ograniczony. Dlatego gorąco polecam Ci wybranie maksymalnie trzech celów, nad którymi będziesz pracować. Najlepiej w takiej konfiguracji:
- jeden cel główny,
- maksymalnie dwa cele poboczne.
Dla ułatwienia możesz sobie pobrać i wydrukować planner, jaki przygotowałam.
Mam nadzieję, że podążając za moimi wskazówkami, osiąganie celów biznesowych stanie się dla Ciebie dużo prostsze. A jeśli mimo wszystko, nie możesz się zmobilizować do pracy nad swoimi celami/ założeniami, ciężko Ci samodzielnie stworzyć harmonogram lub szybko tracisz motywację, koniecznie zapisz się na listę osób zainteresowanych programem grupowym Zrób ten projekt!
Przez 3 miesiące będę Cię wspierać, abyś osiągnęła Twój utęskniony cel.