Czy zarządzanie projektami w małej firmie jest w ogóle realne? Czy nie potrzebujemy do tego całego arsenału ludzi? W końcu zarządzanie projektami kojarzy się nam z … pracą w korporacji. A przecież przechodząc na swoje, czy freelansując chcemy daleko za sobą pozostawić korporacyjne “bzdury”. Czytaj dalej i dowiedz się czy możesz z powodzeniem wykorzystać zarządzanie projektami w małej firmie.

Czym jest zarządzanie projektami?

W najprostszych słowach to sposób pracy, który pomoże Ci w o dobrej organizacji pracy, a dokładniej mówiąc w sprytnym planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu działań. Wszystko po to, aby osiągać swoje cele w określonym czasie. Jak już rozumiesz, nie można założyć, że takie podejście jest zarezerwowane tylko dla dużych firm. Zarządzanie  projektami można wdrożyć w absolutnie w każdym biznesie. 😉

Kobieta używająca komputera do zarządzania projektami

Podstawowe założenia zarządzania projektami

Nie będę tu pisać o metodach, bo pojęcia Waterfall, Scrum, Agile tylko Cię przerażą. Oczywiście zachęcam, żebyś w wolnej chwili 😉 się z nimi zapoznała, ale na początek w zupełności wystarczy, że poznasz podstawowe założenia zarządzania projektami w małej firmie.
(Z resztą w tych dużych firmach te założenia są takie same).

  1. Planowanie – wyznaczenie celów i określenie działań, które są potrzebne do ich osiągnięcia.
  2. Organizacja – przydzielenie zadań, zasobów i odpowiedzialności, aby osiągnąć te cele.
  3. Wykonanie – realizacja działań zgodnie z planem, monitorowanie postępu i w razie potrzeby wprowadzanie zmian.
  4. Kontrola – śledzenie postępu projektu, czuwanie nad kosztami, jakości i czasu, aby upewnić się, że projekt idzie zgodnie z planem.
  5. Zakończenie projektu – podsumowanie osiągnięć i wyciągnięcie wniosków, które mogą być wykorzystane w kolejnych projektach.

Niby nic skomplikowanego, ale pewnie teraz myślisz, że co innego sucha teoria, a co innego wprowadzenie tych założeń w życie… Nierzadko nie masz czasu na dokładne zaplanowanie działań, a co dopiero na wnikliwe podsumowanie projektu

Niestety właśnie stąd biorą się niezadowalające efekty w naszych biznesach. Pędzimy do kolejnych tematów, zapominając np. o analizie. To skutkuje nadmiernym stresem, bo przecież “próbuję wszystkiego, ale nic nie przynosi oczekiwanych rezultatów”.

Zarządzanie projektami w małej firmie stoi okoniem do takich działań. Dzięki niemu poświęcasz więcej czasu na PRZEMYŚLANE DZIAŁANIA.

Dlaczego warto wdrożyć zarządzanie projektami w małej firmie?

Choć może się wydawać, że zarządzanie projektami to narzędzie wykorzystywane tylko w dużych firmach, tak naprawdę jest to praktyczne podejście, które można zastosować w każdej organizacji, bez względu na jej wielkość.

W małych firmach, czy jednoosobowych działalnościach nasz czas i zasoby są ograniczone, zarządzanie projektami może pomóc w skutecznym i efektywnym ich wykorzystaniu. Przykładowo, dzięki zastosowaniu narzędzi takich jak harmonogram projektu, systemy do zarządzania czasem i planowanie zadań, można lepiej kontrolować postęp pracy i zapobiegać opóźnieniom.

Dzięki zarządzaniu projektami w małej możesz zminimalizować koszty, ale też zmniejszasz prawdopodobieństwo, że nie dowieziesz zadań w terminie. Co za tym idzie, znacznie poprawisz efektywność.

Co możesz zrobić już teraz, żeby zacząć działać jak project manager?

Zacznij od trzech prostych kroków.

  1. Zacznij planować – ale niech te plany będą jak najbardziej doprecyzowane. Zamiast zakładać, że w tym kwartale będziesz zarabiać 10 tys. zł więcej, zaplanuj, że musisz nawiązać dwie nowe współprace, a co za tym idzie musisz złożyć ofertę minimum dwudziestu osobom/ firmom.
  2. Śledź postępy. Wiesz, że masz rozesłać dwadzieścia ofert, czyli co tydzień musisz złożyć min. 5 ofert, aby po upływie półtora miesiąca wykonać założenia.
  3. Gromadź dane. Przygotuj sobie tabelkę i notuj w niej które działania, przyniosły jakie efekty.
  4. Analizuj. Znajdź czas na analizę zgromadzonych danych i wyciąganie wniosków. Bez tego będziesz non stop popełniać te same błędy. Dzięki analizie wyraźne zobaczysz, z których działań możesz zrezygnować, a którym działaniom śmiało możesz poświęcić więcej czasu.

PODSUMOWANIE

Zarządzanie projektami w małej firmie to nie fanaberia, to sposób działania, który pomoże Ci zoptymalizować pracę i podnieść efektywność działań. Koniec końców, to o to w niewielkich biznesach musimy troszczyć się najbardziej, bo robiąc cała czas to samo, nie możemy się spodziewać, że osiągniemy lepsze wyniki.

Zacznij ze mną realizować swoje cele biznesowe. Zapisz się na listę zainteresowanych programem Zrób ten projekt!

Podobne wpisy