Działania w “bieżączce” i ciągłe “gaszenie pożarów” to coś, co gubi nas w biznesie. Fakt, cały czas pracujemy, jak mróweczki, ale kosztuje nas to sporo nerwów. Podobnie jak w życiu codziennym, utrzymanie porządku i organizacja biznesu to klucz do płynnego funkcjonowania. Temat niby prosty, ale jednak sporo osób ma z nim problem. Zapraszam Cię do odkrycia, dlaczego umiejętność skutecznej organizacji jest jak tajna broń przedsiębiorców, pomagając im nie tylko oszczędzać czas, ale także rozwijać biznes w zgodzie z Tobą. 

Organizacja biznesu uwolni trochę Twojego czasu

Pierwszy i chyba najbardziej oczywisty punkt. Jeżeli w Twojej firmie jest wieczny bajzel, nie dziw się, że tracisz czas na:

  • szukanie plików,
  • odnajdywanie pomysłów,
  • odgruzowywanie się z maili i/lub szukanie konkretnej wiadomości,
  • przeczesywanie notatek w poszukiwaniu ważnej informacji itd.

Absolutnie każdy obszar biznesu możemy zorganizować. Nie chodzi o to, żeby mieć wszystko poukładane od linijki. Stwórz sobie taki system, w którym bez problemu (i o każdej porze dnia i nocy) się odnajdziesz. A najlepiej, gdyby ten system organizacji biznesu był na tyle przejrzysty, żeby mogli się w nim odnaleźć też inni np. Twoja wirtualna asystentka.

PRZYKŁADY:

  1. Kiedy Twoje pliki są poukładane w logiczny sposób na dysku (najlepiej w chmurze), nie tracisz czasu na szukanie. Masz taką jakby wirtualną szufladę z przegródkami zawsze pod ręką.
  2. Dobrze zorganizowana skrzynka mailowa i foldery z dokumentami oznaczają, że szybko znajdziesz potrzebne informacje.


Jeśli chcesz usprawnić swoje biznesowe działania poprzez lepszą organizację, koniecznie PRZECZYTAJ TEN POST.

Pamiętaj jednak, że organizacja biznesu to nie tylko uporządkowanie plików. To również organizacja własna, czyli to, w jaki sposób wykorzystujesz swój czas na pracę, czy wyznaczasz priorytety itd.


Organizacja biznesu zapewni Ci spokojną głowę

Działanie w permanentnym chaosie kosztuje Cię naprawdę sporo stresu. “Gdzie jest ten dokument? O nie! Czy jutro już deadline? Znowu zrobił_m, coś, co nie przynosi efektów…”. Szczególnie to ostatnie jest dotkliwe pod kątem psychicznym. Wykonując zadania bez wyznaczenia sobie priorytetów, nie raz okazuje się, że skupiasz się na mało znaczących szczegółach, podczas gdy naprawdę ważne taski czekają na tak zwaną „wolną chwilę”. To prosta droga do frustracji, której można uniknąć, stawiając na lepszą organizację.

Wykonując zadania bez wyznaczenia sobie priorytetów nie raz okazuje się, że skupiasz się na mało znaczących szczegółach, podczas gdy naprawdę ważne taski czekają na tak zwaną „wolną chwilę”.

Poniżej lista rzeczy, które pomogą:

  • poukładanie sobie zadań i wyznaczanie priorytetów na dany dzień/ tydzień,
  • ustalanie harmonogramu prac (dla siebie, ale też dla innych członków zespołu, bo zwykle jedno z drugim jest połączone),
  • unikanie działania na ostatnią chwilę (wiem, że niektórych to motywuje – jeśli jesteś w gronie takich osób, zadbaj, by na koniec zostawiać tylko te najważniejsze zadania),
  • dbanie o przejrzystość działań (śmiało wykreślaj z listy to, co nie jest w danym momencie istotne).

Nie musisz stosować wszystkiego na raz. Zacznij od jednej rzeczy, przyzwyczaj się, a później wdrażaj następną. Pozwoli Ci zachować spokojną głowę. Na dowód zajrzyj do poniższych przykładów.

PRZYKŁADY:

  1. Kiedy masz regularne backupy danych na chmurze (polecam Dysk Google), nie martwisz się o utratę informacji na wypadek awarii.
  2. Zaplanowanie publikacji w SM w narzędziu do planowania postów oznacza, że nie musisz się martwić o codzienne publikacje.


Dobra organizacja biznesu to świetny krok do delegowania

Żeby delegować zadania z sukcesem, musisz przede wszystkim do tego dojrzeć. 😉 Serio, to nie jest żart. Dopóki nie przepracujesz sobie w głowie, że nie wszystko zrobisz najlepiej samodzielnie i nie odpuścisz nieco kontroli, TO SIĘ NIE UDA. Drugim krokiem jest przygotowanie firmy na delegowanie. Zorganizowanie biznesu tak, żebyś nie musiała dziesięć razy tłumaczyć tego samego. Już teraz wykonując powtarzalne czynności, spisuj wszystko krok po kroku, rób screeny, nagrywaj itd. Stwórz procedury działania nad konkretnymi zadaniami w Twoim biznesie.
Żeby to zrobić, musisz uporządkować firmowy chaos, owszem zajmie Ci to trochę więcej czasu teraz, ale zaprocentuje w przyszłości. To mogę Ci zagwarantować.

PRZYKŁADY:

  1. Jeśli zorganizujesz projekt w narzędziu do zarządzania projektami, łatwiej będzie przekazać zadania innym członkom zespołu. Każdy widzi, co jest do zrobienia i wie, na czym skupić się w pierwszej kolejności.
  2. Jeśli męczy Cię odpisywanie na powtarzalne maile klientom, stwórz procedurę, co ma zawierać odpowiedź i zleć to innej osobie. Ty w tym czasie zajmij się czymś, co bezpośrednio przełoży się na rozwój Twojej firmy.


Mam nadzieję, że teraz już wyraźnie dostrzegasz, że organizacja biznesu ma bezpośrednie przełożenie na zdrowie psychiczne i większą ilość Twojego czasu. 😉

Jeżeli chcesz zrobić pierwszy krok w kierunku zorganizowanego biznesu – ZAPISZ SIĘ na WYZWANIE: Zorganizuj sobie pomysły na marketing! Startujemy 12-14 lutego 2024. Codziennie otrzymasz ode mnie wiadomość oraz masę materiałów, które pomogą Ci lepiej zorganizować biznes w obszarze marketingu.

Podobne wpisy